MARSHALL MATTERS LP II

Ovog puta, govorićemo o albumu ikone američke hip-hop scene koja je uvažavana od strane velikih svetskih muzičara i producenata, sa karijerom koja je počela da se razvija tokom prvih battle rap obračuna u Detroitu i dostigla vrhunac već nakon objave prvih albuma. Pogodili ste, govorimo o Eminemu. Njegov specifičan, kontrovezni stil, zaprepastio je javnost svojim kritičkim i vulgarnim tekstovima u kojima je bez dlake na jeziku vređao političare, sistem, javne ličnosti, pa čak i sopstvene roditelje. Naravno, ništa nije prošlo bez pokretanja sudskih procesa, cenzurisanja singlova, video spotova, pa čak i zabrane održavanja koncerata na regionalnoj i međunarodnoj hip-hop sceni. Ubrzo posle ekspanzije hip-hopa kao muzičkog žanra, kulturnog pokreta i životnog stila, usledilo je doba poznato kao new school, kada se kao najznačajnija ličnost pojavljuje Eminem sa karijerom koja je dostigla vrhunac nakon saradnje sa bivšim članom N.W.A. grupe (Niggas With Attitude) i čuvenim osnivačem Death Row Recordsa i Aftermatha, Andreom Romelom Jangom (Andre Romelle Young) – poznatijim pod pseudonimom Dr. Dre.

eminem_performance_audience_hands_103299_1920x1080.jpg
MMLP II (Marshall Matters LP II) predstavlja Eminemov osmi studijski album, obuhvata kompilaciju od 16 pesama na kojima je radio tokom 2012. godine i čini nastavak istoimenog albuma objavljenog 1999. godine. Već nakon nekoliko dana dobio je pozitivne kritike za muziku, produkciju i tehniku repovanja. Naime, ovaj reper dostiže svetski rekord izgovorenih reči (116 reči za 15 sekundi) u hit singlu ˝Rap God˝, a pored toga dobija nagradu Grammy za najbolji rep album, kao i Bilbordov (Bilboard) trofej za najslušaniji album godine sa četiri singla u samom vrhu top liste.
U poređenju sa ostalim izvođačima koji su grabili vrhove top lista i  afirmisali hip-hop kao muzički pravac, Eminem je vrlo brzo pridobio širu publiku – od ljudi koji su posećivali battle rap obračune, do onih koji su cenili njegov kvalitet i freestyle talenat. Upravo ti battle rap obračuni predstavljali su idealnu priliku da se kao belac dokaže u svetu crnaca, pobije stereotipe i baci svetlo javnosti sa popa, roka i elektronske muzike na novu školu hip-hopa.
U odnosu na prethodne albume, Eminem i ovog puta održava respekt i publicitet, ali nažalost, u znatno manjoj meri nego ranije, ne zvuči dovoljno uverljivo kao na prethodnim albumima i ima sve više elemenata mainstream-a. Kao negativnu konstataciju možemo navesti nedostatak doze humora i ludila koje su proteklih decenija bile sastavni deo njegovog flowa, kao i odsustvo beatova Dr. Drea, koji po prvi put izostaju upravo sa ovog albuma. Kada sagledamo celinu MMLP-ja, možemo ga okarakterisati kao jeftini rip off, sa povremenim eklekticizmom i nedostatkom ekspresivnosti. Najbolji primer za to je spot za prvi singl Berzerk koji kopira vizuelni stil The Beastie Boys-a, kao i beat za pesmu Rhyme of Reason, uzet iz pesme Give it to me right, RNB pevačice Melani Fione iz 2009. godine sa manjim izmenama tokom refrena.
Premijerno izdanje prvog Eminemovog singla se pojavilo 14. avgusta 2013. godine u formi najave za video igru Call of Duty: Ghosts, pod nazivom Survival u saradnji sa Liz Rodrigez i producentom DJ Khalilom, a propraćena je rok stilom koji evocira Eminemov prethodni Recovery album i čini je tipičnim primerom crossover repa. Rap God je definitivno dokaz Eminemove genijalnosti, ali pored toga uz haotičnu trep harmoniju daje utisak bezosećajne mašine za repovanje. Pesma sličnog kvaliteta je So Much Better, prerađena verzija pesme Criminal sa prvog MMLP albuma, u kojoj je iskorišćen deo refrena iz pesme Puke sa albuma Encore. Duet sa Rijanom (Rihanna) možemo čuti i na ovom albumu, ali u mračnijem raspoloženju u okviru singla Monster, gde prati izlizanu formu: stih – refren – stih, uz prisustvo Slim Šejdija koji egzistira kao Eminemov demonizovani alter ego.RIHANNA-Performs-at-The-Concert-For-Valor-in-Washington-15.jpg

Kendrik Lemar (Kendrick Lamar) se po prvi put, kao jedini MC (Master of ceremony) koji gostuje na ovom albumu, pojavljuje u pesmi Love Game i donosi osveženje u pogledu tematike i stila repovanja. Tekst pesme je prepun seksicističkih konstatacija, gde se na ponižavajući način govori o abortusu i brutalnom ophođenju prema žena. Nekolicina kritičara ga tumači kao metaforičnu i intertekstualnu sadržinu okrenutu ka kriticizmu američkog sistema i vrednosti, iako nije prvi put da Eminem pominje ženu kao svojevrsno oruđe seksualne manipulacije i submisije. Stoga, naše pohvale idu jedno beatu koji sadrži savršeno uklopljene elemente vesterna, džeza i art roka.

U odnosu na prethodne Eminemove albume, kao izvesnu novinu možemo primetiti da ulogu negativca preuzima njegov otac, koji je vrlo rano napustio porodicu i ostavio je u velikim psihičkim i materijalnim problemima. Čitava priča drugog MMLP-ja je zaokružena singlom Headlights u formi zvučnog pisma izvinjenja, koje je Eminem uputio majci sa bitom koji podseća na onaj u pesmi Mother, Džona Lenona (John Lennon), iz 1970. godine.
Album traje više od osamdeset minuta, čime nekome može postati zamoran, naročito zbog monotonih lajtmotiva i bitova koji se konstantno ponavaljaju. Svaka od pesama poseduje Eminemov svojevrsni pečat, iskustvo i najvažnije od svega, proživljene uspomene. Koliko god nam se činile brutalnim i tragičnim, one su neizostavni deo njegovog života koji se konstantno prožima kroz sve albume, što nam kao publici pruža priliku da se saživimo i zavirimo u najmračnije segmente života ovog repera. Pored toga, pažnju privlači i sam flow koji u nekim momentima deluje krajnje haotično, dok u nekim savršeno pristaje u kombinaciji sa odgovarajućim bitom i pratećim vokalima. Eminemova fascinantna veština izgovoranja teksta u pesmi Rep God ostavlja bez teksta, što double time dovodi rame uz rame sa reperima američkog hooda, gde se izdvajaju Basta Rajms (Busta Rhymesa), Tek Najn (Tech N9ne), Rebel X D, Jang Blejz (Young Blaze), kao i mnogi ženski MC-jevi (Lady Leshurr, M.I.A., Keny Arkana, Sookee, Snow Tha Product) koji su u neku ruku zapostavljeni ili jednostavno ne dolaze do izražaja od muških izvođača koji dominiraju hip-hop industrijom. Sve u svemu, ovaj album je savršen izbor za one koji vole zvuk new schoola sa elementima crossovera, j-funka i gangsta repa. 😉

Advertisements